
Niekonwencjonalne znaki towarowe. Pole kreatywności w sformalizowanym systemie ochrony prawnej
W pracy podjęta została analiza pojęcia i cech niekonwencjonalnych znaków towarowych w systemie międzynarodowym, unijnym oraz w porządkach krajowych. Na podstawie literatury przedmiotu oraz konkretnych przykładów z orzecznictwa ukazano historię znaków niekonwencjonalnych, ich funkcje, rodzaje oraz problemy dotyczące rejestracji. Szczególny nacisk został położony na scharakteryzowanie poszczególnych rodzajów znaków niekonwencjonalnych takich jak kolory, smaki, zapachy, dźwięki, hologramy i znaki przestrzenne. Ideą towarzyszącą niniejszej pracy było zwrócenie uwagi na zniesienie wymogu graficznej przedstawialności w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej oraz jego wpływ na przyszłe rejestracje znaków niekonwencjonalnych.